اثر مثبت موسیقی بر رشد گیاهان
در سال 1973، خانم دوروتي ريتالاك كتاب كوچكي به نام « آواي موسيقي و گياهان » منتشر كرد. اين كتاب جزئيات آزمايشاتي را كه او در كالج زنان كلرادو در دنور و با استفاده از سه اتاق كنترل شده دانشگاه، انجام داده بود شرح ميداد. خانم ريتالاك گياهان را در اتاقهايي قرار داد كه در هر كدام از آنها سبك خاصي از موسيقي توسط بلندگو پخش ميشد. او گياهان را تحت نظر قرار داد و رشد روزانه آنها را يادداشت كرد. نتيجه كار او را متعجب كرد.
برای مطالعه به ادامه متن رجوع کنید.
اولين آزمايش او پخش يك آهنگ يكنواخت بود. در اولين اتاق او يك آهنگ يكنواخت را به مدت هشت ساعت و به صورت متوالي پخش كرد. در اتاق دوم او يك آهنگ يكنواخت را بصورت متناوب و به مدت سه ساعت پخش كرد و در سومين اتاق هيچ آهنگي پخش نكرد. گياهان اتاق اول كه در معرض موسيقي متوالي قرار داشتند، ظرف چهل روز از بين رفتند.
گياهان اتاق دوم به سرعت رشد كردند و حتي از گياهان اتاق سوم سالمتر بودند. اين نتيجه شگفتانگيزي بود كه بسيار شبيه نتايجي بود كه از آزمايشاتي كه بوسيله موسسه موزاك در اوايل سال 1940 به منظور مشخص كردن تاثير « موسيقي » بر كاركنان كارخانه انجام گشته، بدست آمدهبود. وقتي كه موسيقي به صورت متوالي پخش ميشد، كارگران خستهتر و كم كارتر ميشدند. در مقابل وقتي كه موسيقي فقط براي ساعاتي و به صورت متناوب پخش ميشد، كارگران پركارتر، هوشيارتر و دقيقتر از زماني بودند كه موسيقي پخش نميشد.
در آزمايش بعدي، خانم ريتالاك از دو اتاق با گياهان تازه استفاده كرد. او در هر دو اتاق راديويي قرار داد. در يك اتاق راديويي روي يك ايستگاه محلي راك تنظيم شده بود و در اتاق ديگري راديو روي ايستگاهي كه موسيقي آرام بخشيرا پخش ميكرد تنظيم شده بود. در هر اتاق فقط سه ساعت موسيقي پخش ميشد. در روز پنجم، او متوجه تغييرات شگرفي شد. در اتاقي كه موسيقي ملايم نواخته ميشد گياهان به خوبي رشد ميكردند و ساقههاي آنها به سمت راديو متمايل شده بود، در حالي كه در اتاقي كه موسيقي راك پخش ميشد، نيمي از گياهان برگهاي كوچكي داشتند و رشد طولي داشتند، در حاليكه بقيه به اندازه كافي رشد نكرده بودند. بعد از گذشت دو هفته، گياهاني كه در مجاورت موسيقي ملايم قرار داشتند.
به يك اندازه كافي رشد كرده بودند و به يك اندازه شاداب و سرسبز بودند و در حدود 15 تا 20 درجه به سمت راديو متمايل شده بودند. گياهاني كه در مجاورت موسيقي راك قرار داشتند، بلند شده و در حال پژمرده شدن بودند، گلها پلاسيده شده و ساقههاي گياهان از راديو دور شده بود. در روز شانزدهم، همه گياهان به جز تعداد معدودي در حال مرگ بودند و ايـن درحـــالي بود كه گياهـان اتـاق ديـگر شاداب و زيبا بودند و به سرعت رشد ميكردند.
آزمايــش بعــدي خــانم ريتالاك با نوارهاي موسيقي راك « جيمي هندريكس» ، « ونيلا فوج » و « لد زپلين » انجام شد. او فكر ميكرد كه ممكن است ضرب موجود در موسيقي راك باعث دور شدن گياهان از بلندگوها شود، پس يك آهنگ راك را كه با طبلهاي فلزي نواخته ميشد، امتحان كرد. در اين آزمايش، گياهان، كمي از بلندگوها دور شدند ولي نه به اندازهاي كه در آزمايشات قبلي دور شده بودند. وقتي او اين آزمايش را با همين آهنگ كه توسط سازهاي زهي نواخته شده بود، تكرار كرد، گياهان به سمت بلندگوها متمايل شدند.
در مرحله بعد خانم ريتالاك آزمايش ديگري انجام داد كه بازهم از سه اتاق استفاده شده بود. در اتاق اول او موسيقي كلاسيك آمريكاي شمالي كه با سهتار و تابلا نواخته ميشد، پخش كرد. در اتاق دوم موسيقي ارگ باخ پخش ميشد و در اتاق سوم هيچ موزيكي پخش نميشد. گياهان، موسيقي كلاسيك آمريكاي شمالي را ترجيح ميدادند. در هر دو اتاق كه موسيقي باخ و سهتار پخش ميشد، گياهان به سمت بلندگوها متمايل شدند، ولي گياهان اتاق موسيقي محلي آمريكايي به سمت بلندگوها متمايل شدند.
او آزمايش خود را با نوع ديگري از موسيقي ادامه داد. درست مانند گياهاني كه در اتاق ساكت قرار داشتند، گياهان هيچ واكنشي نسبت به موسيقي محلي و غربي از خود نشان ندادند. با اين وجود گياهان جازي را كه برايشان پخش ميشد دوست داشتند. او آزمايشي را با استفاده از موسيقي راك در يك اتاق و موسيقي مدرن كلاسيك « خارج از قاعده » از دو آهنگساز كه آهنگهاي منفي مينواختند، آرنولد شونبرگ و آنتوان وبرن، در اهاق ديگر انجام داد. گياهان اتاق راك بين 30 تا 70 درجه و گياهان اتاق موسيقي كلاسيك مدرن بين 10 تا 15 درجه از بلندگوها دور شدند.
در اين آزمايشات هرچند كه به طور كامل اساسي و علمي نبودند، تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان را می بینیم. چه چيزي باعث ميشود كه گياهان بيشتر رشد كنند يا از بين بروند، به سمت منبعي از صدا متمايل شوند و از منبع ديگر دور شوند.
منبع: www.ake.blogfa.com منبع: www.ake.blogfa.com منبع: www.ake.blogfa.com